۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

ترك سيگار، سخت و آسان



ایسنا-مارك تواين به طعنه مي گفت ترك سيگار آسان است، من بارها اين كار را كرده ام. اين شوخي مارك تواين، درد دل خيلي از سيگاري هاست.در حدود 18 سال پيش بود كه از طريق تبليغات و رسانه‌هاي عمومي اطلاعات عموم مردم درباره خطرات استعمال دخانيات افزايش يافت و به خصوص در كشورهاي غربي اين اطلاع‌رساني در سطح گسترده‌اي صورت گرفت و هنوز نيز انجام مي‌شود.


اما اين واقعيت كه حدود سي درصد مردم علي‌رغم انبوهي از داده‌هاي حاكي از خطرناك بودن اين عادت براي تندرستي آنها به مصرف دخانيات ادامه مي‌دهند؛ خود گواه خواص اعتيادآوري قوي سيگار است.

پس چرا قادر به ترك اين سم تدريجي نيستيم...



http://www.zibaweb.com/

علي‌رغم آگاهي از مضرات سيگار كه حتي بر روي جعبه‌هاي آن نيز نوشته شده است؛ علي‌رغم توصيه مكرر پزشكان و علي‌رغم همه تبليغات وسيعي كه سال‌هاست، انجام مي‌شود افراد سيگاري براي كنار گذاشتن اين عادت خود با مشكل روبه‌رو هستند.



جزء روانگردان توتون، نيكوتين است. حدود بيست و پنج درصد نيكوتين استنشاق شده، در حين تدخين وارد جريان خون شده و سپس از طريق جريان خون به فاصله پانزده ثانيه وارد مغز مي‌شود. نيكوتين در طي دو ساعت تا حدود زيادي از خون پاك مي‌شود. توضيح اين مطلب كه نيكوتين روي چه نواحي از مغز يا راه‌هاي عصبي اثر مي‌گذارد، از حوصله اين بحث خارج است و فقط به اين اكتفا مي‌كنيم كه فعال‌سازي برخي راه‌هاي عصبي كه با قشر مغز ارتباط دارند و ايجاد برخي تغييرات شيميايي در مسيرهاي عصبي؛ نهايتا منجر به خواص تقويت كننده مثبت و اعتيادآور نيكوتين مي‌شود. وابستگي به نيكوتين سريعا ايجاد مي‌شود. عوامل اجتماعي قوي كه سيگار كشيدن را در برخي موقعيت‌ها تشويق مي‌كند. وجود والدين يا خواهر و برادري كه در سيگار مي‌كشند، در شروع كشيدن سيگار موثر است. چندين مطالعه جديد نيز وجود استعداد ژنتيكي براي وابستگي به نيكوتين را مطرح كرد‌ه‌اند. اكثر كساني كه سيگار مي‌كشند، مايل به ترك آن هستند و بارها سعي كرده‌اند اين كار را بكنند اما در تلاش خود ناموفق بوده‌اند. وقتي فرد سيگاري، كشيدن سيگار را كنار مي‌گذارد، نشانه‌هاي ترك نيكوتين ممكن است ظرف دو ساعت پس از كشيدن آخرين سيگار ظاهر شود و معمولا در طي 24 تا 48 ساعت اول به اوج خود مي‌رسد. از جمله اين علائم مي‌توان به ميل شديد براي نيكوتين، به اشكال در تمركز؛ خواب آلودگي؛ كاهش فشار خون؛ افزايش اشتها؛ افزايش وزن و به خستگي و بي‌قراري اشاره كرد. حتي گاه عوض كردن نوع سيگار از سيگار معمولي به سيگار كم نيكوتين نيز مي‌تواند اين علائم را به صورت خفيف ايجاد كند.



چگونه سيگار را ترك كنيم...



www.zibaweb.comقبل از ارائه توضيحاتي درباره روش‌هاي ترك سيگار، لازم است به نكته بسيار مهمي اشاره كنيم: بيش از هفتاد و پنج درصد افراد سيگاري اقدام به ترك مي‌كنند. درهر بار اقدام به ترك، فقط سي درصد افراد براي دو روز در حالت پرهيز باقي مي‌مانند و فقط پنج تا ده درصد به طور دايمي مصرف سيگار را كنار مي‌گذارند. با اين حال اكثر افراد سيگاري پنج تا ده بار اقدام به ترك مي‌كنند و نهايتا 50 درصد افراد سيگاري موفق به توقف مصرف سيگار مي‌شود. پس به خاطر داشته باشيم شكست خوردن در طي درمن ترك سيگار، پديده‌اي دور از انتظار نيست و اين اتفاق نبايد باعث نوميدي فرد سيگاري شود. در اصل ما تنها به جنگ علائم جسماني ناشي از ترك سيگار نمي‌رويم، چرا كه اين علائم در كوتاه مدت برطرف خواهند شد؛ مبارزه اصلي با علائم رواني ناشي از ترك سيگار است كه نهايتا مي‌تواند جنگ را مغلوبه كند.



هر فرد سيگاري پنج تا ده بار اقدام به ترك مي‌كند و حالا...



وقتي يك فرد سيگاري اعلام كرد كه تمايل به ترك سيگار دارد؛ بهتر است تاريخي براي ترك تعيين شود. اكثر پزشكان و نمايان قطع مصرف ناگهاني را ترجيح مي‌دهند البته اگر فرد تمايل به ترك تدريجي دارد؛ بايد به اين خواست او احترام گذاشت. پس از تعيين تاريخ، فرد سيگاري بايد به اعضاي خانواده؛ همكاران و دوستانش اعلام كند كه مثلا در فلان تاريخ مي‌خواهم سيگار را كنار بگذارم و اعضاي خانواده نيز اين تاريخ را به خاطر بسپارند و به فرد يادآوري كنند. سعي كنيد تاريخ تعيين شده در آينده دور نباشد و هر چقدر كه ممكن است به زمان حال نزديك‌تر باشد. از چند روز مانده به تاريخ مزبور، در روش كشيدن سيگار تغييراتي بدهيد مثلا اگر هميشه با دست راست سيگار مي‌كشيد؛ در اين چند روز باقيمانده با دست چپ سيگار بكشيد. اگر هميشه سيگار را بين انگشتان دوم و سوم خود مي‌گرفته‌ايد، حالا آن را بين انگشتان اول و دوم بگيريد يا مثلا زمان سيگار كشيدنتان را كمي تغيير دهيد و...



با مراجعه به پزشك از او بخواهيد براي شما توصيف كند كه به دنبال ترك سيگار، چگونه مي‌توانيد بر علائم كوتاه مدت ناشي از ترك سيگار مثل اختلالات خواب يا بي‌قراري و غيره غلبه كنيد و همچنين چطور با اثرات درازمدت ترك سيگار مقابله كنيد (تعجب نكنيد)!؛ ترك سيگار باعث افزايش وزن مي‌شود زيرا كه اشتها افزايش مي‌يابد. در برخي از افراد افزايش وزن ناشي از ترك سيگار، منجر به شروع مجدد آن مي‌شود پس بايد پيشاپيش به كمك پزشك براي اين قضيه راه ‌حلي پيدا كرد. موقعيت‌هايي را كه امكان شكست را براي شما فراهم مي‌كند، شناسايي كنيد؛ مثلا برخي از دوستان كه سيگاري هستند و به احتمال زياد به شما هم تعارف مي‌كنند. گاه حتي ديدن زير سيگاري روي ميز مي‌تواند به صورت يك تحريك كننده قوي براي فردي كه در حال ترك است عمل كند؟ پس تا حد ممكن نشانه‌هاي محيطي را كه كاهش دهيد.



درمان‌هاي دارويي براي ترك سيگار



حتما تا به حال اسم آدامس نيكوتين دار را شنيده‌ايد. اين ماده فرآورده‌ اي بدون نسخه است كه از طريق جويدن نيكوتين آزاد مي‌كند و سپس نيكوتين حاصله از راه دهان جذب مي‌شود. درحين مصرف اين آدامس‌ها و قبل و بعد از آنها نبايد نوشابه‌هاي اسيدي (قهوه به جاي چاي و آب‌ميوه) مصرف شود، زيرا جذب نيكوتين كاهش مي‌يابد. از جمله عوارض اين روش درماني مزه بد دهان و درد فك است. به نظر نمي‌رسد كه مصرف طولاني مدت آدامس نيكوتيني اثرات زيانباري داشته باشد. مزيت عمده آدامس نيكوتيني، توانايي تسكين آن در موقعيت‌هاي پرخطر است. چسب‌هاي نيكوتيني نيز راه ديگري براي باقي ماندن در ترك است. اين چسب‌ها هم بدون نسخه فروخته مي‌شوند و به اين صورت مصرف مي‌شوند. هر روز صبح بر روي بدن چسبانده مي‌شوند و غلظت خوني نيكوتين حاصل از آن حدود نصف غلظت حاصل از كشيدن سيگار است. افراد پذيرش خوبي براي اين روش درماني نشان مي‌دهند و تنها عوارض مهم آن بثورات پوستي است. در كنار موارد ذكر شده، داروهايي نيز موجود است كه مي‌توان آنها را درباره افرادي به كار برد كه از لحاظ فلسفي مخالف درمان جايگزين هستند. اين نوع درمان‌ها هم‌چنين در مواردي كه درمان جايگزيني با موفقيت همراه نيست، به كار مي‌رود.



علاوه بر داروها، به آدامس‌ها و چسب‌هاي نيكوتيني، درمان‌هاي روان‌شناختي نيز موجود است. رفتار درماني مقبول‌ترين درمان روان‌شناختي مصرف سيگار است و كارآيي آن بيش از ساير روش‌ها به اثبات رسيده است.‌



نقل از سايت www.niksalehi.com







زنان و سيگار كشيدن







سيگار كشيدن در بين زنان و مردان بيماري ها و مشكلات فراواني ايجاد مي كند كه براي همگان شناخته شده هستند.







طي ۱۰ سال گذشته تعداد زنان سيگاري رشد چشمگيري داشته است، طوري كه اگر تعداد زنان سيگاري نسبت به مردان سيگاري ۱ به ۲ بوده است، متاسفانه امروزه تعداد آنان تقريباً مساوي تعداد مردان سيگاري شده است.







البته اين آمار در بين جوامع و فرهنگ هاي گوناگون فرق مي كند؛ اما آنچه مسلم است آن است كه اين مشكل در همه نقاط جهان يك بحث عمومي و مشترك است.





• عوارض سيگار كشيدن در زنان





• زنان سيگاري، هم چون مردان سيگاري در معرض بيماري هاي قلبي _ عروقي، اختلالات تنفسي و انواع سرطان ها هستند. علاوه بر آن، درصد پوكي استخوان در بين زنان سيگاري بسيار بالاتر است.





•در دو دهه گذشته، تعداد مبتلايان زن سيگاري به سرطان سينه روند صعودي داشته است و همين امر موجب مرگ زودرس آنان مي شود. همين طور تعداد مبتلايان زن سيگاري به بيماري هاي ريوي ۶ برابر شده است.





•سيگار كشيدن زنان خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي _ عروقي را در آنان دو برابر مي كند و احتمال ابتلا به سرطان ريه را در آنها ۸۰ درصد افزايش مي دهد.





•عوارض جانبي سيگار كشيدن در زنان موجب سقط جنين، يائسگي زودرس، ناباروري و تولد نوزادان كم وزن مي شود كه متاسفانه به رغم دانستن اين موضوع، بازهم از هر ۵ نفر زن يك نفر سيگار مي كشد.





•زناني كه در دوران بارداري سيگار مي كشند، احتمال تولد كودكان معلول و بروز رفتارهاي ضد اجتماعي را در فرزندان شان افزايش مي دهند.







شايع ترين تاثيرات نيكوتين اين است كه بر تكامل مغز جنين تاثيري منفي مي گذارد و موجب نقص سيستم عصبي كودك مي شود. تحقيقات نشان مي دهند تولد كودكان معلول و نارسا در زنان سيگاري ۳ برابر بيشتر از زنان غيرسيگاري است.





•دختران جوان با كشيدن حداقل ۵ سيگار در روز موجب تضعيف عملكرد دستگاه تنفسي خود مي شوند و اين ناراحتي در دختران بيشتر از پسران جوان بروز مي كند. ادامه اين روند تا سن ۲۰ سالگي موجب اختلالات تنفسي و كاهش كارايي ريه آنها مي شود.





•متاسفانه دختران و زنان سيگاري، وابستگي بيشتري به سيگار پيدا مي كنند و هنگام ترك مشكلات بيشتري دارند.





•آمار مربوط به مرگ و مير سيگاري ها بيش از آمار مربوط به بيماري هايي مثل ايدز و يا حتي اعتياد است.





•ترشح هورمون استروژن (هورمون تخمدان ها) در زنان سيگاري به شدت كاهش مي يابد و موجب بروز پيري زودرس، كهولت و ناتواني هاي جنسي مي شود.

• از خودتان مراقبت كنيد

يكي از روش هايي كه موجب سلامتي، نشاط و طول عمر افراد مي شود پذيرش مسئوليت رسيدگي به امور بهداشتي و سلامت جسم و روان توسط خود شخص است.



اغلب مردم براي اين كه انگيزه اي براي ترك سيگار به افراد سيگاري بدهند، درباره مسائل مالي و هدر رفتن پولي كه صرف خريد سيگار مي شود صحبت مي كنند.



در حالي كه آنچه مهمتر از پول است، سلامتي بدن انسان است. واقعيت اين است كه ما هر روز پيرتر و فرسوده تر مي شويم و اگر سلامت جسماني نداشته باشيم، نمي توانيم از بقيه عمرمان لذت ببريم. شايد نتوان از ابتلا به بسياري از مشكلات و بيماري هاي جسمي - رواني در امان ماند، ولي حداقل مي توان مانع از بروز گروهي از آنان شد كه علت آنها امروزه شناخته شده است.



با تصميم گيري صحيح و مناسب براي داشتن تغذيه اي مناسب، ورزش و فعاليت بدني، حفظ وزن ايده آل، استفاده از توصيه ها و نكات پزشكي، توجه به سلامتي و بهداشت بدن و انتظارات و توقعات قابل قبول از خود، مي توان با بسياري از بيماري ها و عوارض آن مقابله كرد.





• تفاوت زنان و مردان سيگاري



www.zibaweb.com

پژوهش هاي مختلفي نشان مي دهند كه زنان و مردان سيگاري هنگام ترك سيگار تفاوت هاي رفتاري متفاوتي از خود نشان مي دهند. از جمله؛





۱ _ دختران و زنان هنگام ترك سيگار نسبت به مزه و بوي آن حساس تر از مردان هستند.





۲ _ درمان هاي رفتاري _ شناختي براي كاستن از مصرف سيگار بر روي زنان بيشتر از مردان تاثير مي گذارد.





۳ _ زنان در دوران پريودهاي ماهيانه شان عوارض ترك سيگار را بهتر تحمل مي كنند. از اين رو پيشنهاد پزشكان بر اين است كه زنان براي موفقيت شان در امر ترك سيگار، بهتر است در طول اين ايام اقدام به ترك سيگار كنند.





۴ _ زنان نسبت به افزايش وزن بدن خود بعد از ترك سيگار كشيدن، حساس ترند. در حقيقت يكي از عواملي كه موجب عدم تمايل زنان به ترك سيگار مي شود، آن است كه با افزايش وزني حدود ۵ كيلو مواجه مي شوند. در حالي كه تحقيقات نشان مي دهند، با يك برنامه غذايي مناسب و انجام ورزش و فعاليت هاي بدني به راحتي مي توان جلوي اين افزايش وزن را گرفت.





۵ _ بسياري از زنان سيگاري در دوران حاملگي خود، سيگار كشيدن را ترك مي كنند ولي متاسفانه در ۶۰ درصد موارد پس از ۱۲ ماه، مجدداً به سيگار كشيدن روي مي آورند.





• روش هاي ترك سيگار



www.zibaweb.com

اين را بدانيد كه هر كوششي براي ترك سيگار فرصت موفقيت بعدي شما را افزايش مي دهد. سعي كنيد هر بار كه دست به سيگار مي بريد، آگاهانه باشد و به صداي نفس هاي خودتان گوش دهيد.



هنگامي كه قصد ترك سيگار را داريد، يك دفترچه كوچك همراه داشته باشيد تا هرگاه سيگار كشيديد، بفهميد كه چه عاملي سبب سيگار كشيدن شما شده است.

براي استفاده از روش هاي ترك سيگار، مي توان از كمك هاي جانبي مختلفي كه در اين زمينه موثر و كارآمد هستند، استفاده كرد. از جمله؛ كمك هاي خود ياري: افراد سيگاري، براي ترك سيگار و مقاومت در برابر شروع مجدد آن بهتر است با انجمن و يا گروه هايي كه به همين منظور تشكيل مي شوند، ارتباط برقرار كنند.



آنها پس از ارائه اطلاعات و راهنمايي لازم افراد سيگاري را نسبت به روش هاي گوناگون ترك سيگار آشنا مي كنند.

حمايت هاي گروهي: افراد سيگاري مي توانند با ساير دوستان و آشنايان خود كه قبلاً موفق به ترك شده اند، ملاقات هايي داشته باشند و از تجارب آنها استفاده كنند.

مشاوره هاي فردي: اينگونه مشاوره ها با پزشكان، روانشناسان و پرستاراني كه در اين زمينه تجارب ارزشمند و زيادي دارند، صورت مي گيرد.





دارو درماني: گروهي از افراد براي ترك سيگار كشيدن به دارو درماني روي مي آورند كه البته به مراتب زيانش از سيگار كشيدن كمتر است.







اين داروها دو نوع هستند، قرص هاي نيكوتين دار و قرص هاي بدون نيكوتين. گروه اول، قرص هايي هستند كه مقدار مشخصي نيكوتين به مغز مي رسانند و گروه دوم، قرص هايي هستند كه علائم رفتاري ناشي از سيگار نكشيدن را (مثل بي قراري، كج خلقي، افسردگي و...) در فرد كاهش مي دهند.





• چگونه فشار ناشي از سيگار نكشيدن را تحمل كنيد؟





همه مي گويند ترك سيگار آسان است، در حالي كه شايد ترك سيگار مشكل و سخت باشد ولي تلاشي ارزشمند است.







اگر سيگاري ها بدانند در هر ۳۳ ثانيه يك سيگاري بر اثر عارضه قلبي، فشار خون و ناراحتي ريوي و سرطاني كه ناشي از سيگار كشيدن است، مي ميرد به راحتي درصدد ترك آن بر خواهند آمد.







افراد سيگاري و به ويژه زناني كه سيگار مي كشند مي توانند براي مقابله با تنش هاي ناشي از ترك سيگار كشيدن به نكات ساده و عملي زير توجه كنند:





۱ _ دلايل خود را براي ترك سيگار بر روي يك تكه كاغذ بنويسيد و مرتباً يادداشت تان را بخوانيد.





۲ _ هيچگاه درباره شروع مجدد سيگار كشيدن فكر نكنيد. هر وقت به خودتان گفتيد، «فقط يكي ديگر»، همان لحظه فكرتان را متوقف كنيد و با استفاده از محرك هاي جايگزين ديگر، ميل به سيگار كشيدن را در خود از بين ببريد. براي مثال، مي توانيد به پياده روي برويد و يا كار جديدي را شروع كنيد.





۳ _ نسبت به اوقاتي كه تمايل به سيگار كشيدن در شما زنده مي شود، حساس و هوشيار باشيد. براي مثال، اگر عادت داشتيد بعد از نوشيدن چاي و يا قهوه، سيگاري بكشيد، تا مدتي نوشيدن آنها را به تعويق بيندازيد تا مجبور نشويد قول تان را زير پا بگذاريد.





۴ _ يكسري از عادات روزمره خود را تغيير دهيد. براي مثال به جاي سيگار بعد از غذا، مسواك بزنيد و يا براي پياده روي چند دقيقه به حياط برويد.





۵ _ به جاهايي برويد كه افراد سيگاري حضور نداشته باشند. براي مثال، زماني كه به رستوران مي رويد در قسمت غيرسيگاري ها بنشينيد.





۶ _ با افرادي معاشرت كنيد كه سيگاري نيستند. يافتن يك دوست و يا همكاري صميمي كه سيگار نمي كشد و در اغلب موارد در دسترس شما باشد، مي تواند بسيار مفيد باشد. در مواقع دشوار او مي تواند به كمك شما بيايد و مشكلات ترك را برايتان كم كند.





۷ _ هر روز و هر هفته اي كه سيگار نكشيديد، به خودتان جايزه بدهيد. خودتان را به ديدن فيلم و نمايشي دعوت كنيد و با پولي كه از راه سيگار نخريدن، صرفه جويي كرده ايد، براي خودتان يك كادوي مخصوص بخريد.





• نقش آرامش عضلاني





- نفس هاي عميق بكشيد. هواي دم خود را ۱۰ ثانيه نگه داريد و سپس با يك بازدم قوي آن را از ريه هاي خود بيرون دهيد. اين كار را روزانه چندين بار انجام دهيد و هر بار ۱۰ _ ۵ بار تكرار كنيد.





- روزي ۲۰ دقيقه به ماهيچه هاي بدن تان آرامش بدهيد. به اين ترتيب كه چشم هايتان را ببنديد، ماهيچه هايتان را رها كنيد و به يك كلمه آرامش بخش (مثل دريا، بهار، گل و...) فكر كنيد. اين كلمه را ضمن تمرين آرام سازي عضلاني خود تكرار كنيد.







به اين موضوع فكر كنيد، «چقدر خوب شد كه سيگار را ترك كرديد،... مزه غذاها را بهتر مي فهميد،... صبح ها كمتر سرفه مي كنيد،... و ديگر دندان هايتان بر اثر سيگار كشيدن زرد و دهان تان بد بو نمي شود.»





- مثبت انديشي و افكار سازنده را در ذهن خود پرورش دهيد.





نقش ورزش و فعاليت هاي بدني





- پياده روي و نرمش هاي سبك روزانه، فشار و تنش ناشي از ترك سيگار را در شما كاهش مي دهد و آرامش عضلاني به همراه دارد.





- ورزش موجب شادي، نشاط، سرزندگي و خوش اخلاقي شما مي شود.





- ورزش شما را در مقابل وسوسه سيگار كشيدن مجدد، حفظ مي كند.





- ورزش شما را در حفظ رژيم غذايي تان كمك مي كند.





- ورزش موجب كاهش وزن شما مي شود.





- ورزش موجب بازسازي توان بدني شما مي شود.





با ترك سيگار مي توانيد مجدداً به سلامتي خود كمك كنيد. بعد از ۶ ماه ترك سيگار، ميزان ناراحتي هاي مختلف جسمي _ رواني در افراد سيگاري به نصف كاهش پيدا مي كند.





يادتان باشد زماني كه سيگار را ترك مي كنيد تنها سيگار كشيدن را ترك نكرده ايد، بلكه هويت خود را به عنوان يك سيگاري تغيير مي دهيد.







از آن جايي كه اغلب زنان سيگاري اسير رابطه با دوستان سيگاري هستند، ممكن است اين بخش از ترك سيگار براي شما از همه مشكل تر باشد.چهارشنبه 24 آبان 1385 - روزنامه شرق







ماندانا سلحشور



http://www.iranmania.com



www.zibaweb.com







سیگار، آتشی برای نابودی زندگی

به گزارش ابرار؛ در طول زندگی و حیات بشری افراد همیشه در حال جستجو و اكتشاف بودند، برخی چیزها خوب و به درد بخور كه اختراع آن‌ها زندگی را سهل می‌كرد و برخی دیگر مخرب و نابودكننده ، كه انسان را بیچاره می‌كرد.وقتی برای اولین بار یك فرد آمریكایی برگ‌های سبز توتون را جمع آوری و خشك كرد، شاید نمی دانست كه با این كشف خود آتشی برمی افروزد كه تا قرن‌ها به دامن بشر افتاده و باعث نابودی او می‌شود. استعمال دخانیات امروزه به عنوان یك معضل جدی اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی درسطح جهان مطرح است.آمارهایی كه نهادهای جهانی ارائه می‌كنند نشان می‌دهد در كشورهای مهد دخانیات با تدابیر آموزشی و وضع قوانین مختلف، از مصرف روزافزون دخانیات شمار افراد سیگاری به سرعت كاسته می‌شود. بر اساس اطلاعات موجود و تحقیقات صورت گرفته كودكان، نوجوانان و جوانان قربانیان اصلی سیگار هستند. سیگار كشیدن افراد یعنی فروریختن دیوار هنجارهای اجتماعی، نابودی زندگی خود و خانواده و بر افروختن آتش در جان خود و خانواده. به گزارش ایرنا نوجوانان سیگاری تأثیر نامطلوبی بر دیگر همسالان خود نیز دارند، آن‌ها كم جنب و جوش تر از همدوره‌های خود هستند. شاید اولین كسی كه اولین سیگار را آتش زد، نمی‌دانست كه این آتش قرن‌ها دامن جامعه بشری را خواهد گرفت و میلیون‌ها انسان در آتش افروخته سیگاری كه قد و قامت آن چند سانتی متر بیشتر نیست، خواهند سوخت.

استعمال دخانیات به عنوان مهمترین بیماری شیوع یافته قرن بیستم در هر ۱۵ثانیه یك قربانی می‌گیرد و اگر این روند ادامه پیدا كند، خسارت ناشی از این پدیده نا به هنجار اجتماعی افزایش خواهد یافت بطوری كه در چهار دهه آینده در هر پنج ثانیه یك مرگ ناشی از مصرف دخانیات اتفاق خواهد افتاد.برخی تحقیقات بیانگر این حقیقت است كه این پدیده شوم از كشورهای توسعه یافته شروع و به دیگر كشورهای جهان منتقل شد، اما به گزارش سازمان بهداشت جهانی روند مصرف سیگار در كشورهای توسعه یافته رو به كاهش است و برعكس این امر دركشورهای درحال توسعه به شدت در حال افزایش است. درحال حاضر آمارهای سازمان‌های جهانی در خصوص استفاده از مواد دخانی تصویر بسیار وحشتناكی را در كشورهای درحال توسعه ارائه داده است. طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم اكنون بیش از یك میلیارد نفر سیگاری در دنیا وجود دارند كه بیش از دو سوم آن‌ها در كشورهای در حال توسعه زندگی می‌كنند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد در صورتی كه در شیوه، عادات و رویه‌های استفاده از دخانیات در كشورهای درحال توسعه تغییری صورت نگیرد، در ۳۰ سال آینده هر ساله ۱۰ میلیون نفر برشمار معتادین به سیگارافزوده خواهد شد كه ۷۰ درصد این قربانیان از كشورهای در حال توسعه خواهند بود. بی شك كاهش روند استفاده از مواد دخانی در كشورهای صنعتی، دلایل مختلفی دارد اما مبارزه گروههای مردمی، نهضت سبزها و اعمال ممنوعیت استفاده از آن در اماكن عمومی توسط دولت‌ها یكی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در كاهش این امر در مهد اولیه سیگار است.

بسیاری از پزشكان می‌گویند: دخانیات، شامل انواع توتون و تنباكو است كه دود حاصل از مصرف آن متشكل از موادی سمی و گاز آلودی مانند منواكسیدكربن نیكوتین، ارسنیك، مواد رادیواكتیو و هزاران ماده سمی دیگر است.

یكی از این پزشكان به ایرنا گفت: سیگار به عنوان عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناك و حداقل بیش از ۲۰ نوع بیماری مهلك و شناخته شده است.

وی افزود: سرطان ریه به عنوان شایع ترین بیماری و انواع دیگر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های تنفسی از جمله این امراض هستند كه به طور مستقیم با سیگار كشیدن ارتباط دارند.

وی ادامه داد: در زنان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات بیشتر از مردان است و از آن جمله می‌توان امراضی همچون ناباروری یا باروری با تأخیر، سقط جنین و یا به دنیا آوردن نوزاد مرده را نام برد.

وی اظهار داشت: تحقیقات علمی نشان می‌دهد كه دود سیگار علاوه بر سیگاریها بر غیرسیگاری‌ها و كسانی كه تنها جرمشان همنشینی اجباری و یا اختیاری با آن‌هاست، نیز تأثیر به سزایی دارد.

وی تصریح كرد: دود سیگار به دلیل مواد مضری كه در خود دارد، برای انسان و محیط زیست جز تخریب چیز دیگری به دنبال ندارد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت پیش بینی می‌شود در چند سال آینده ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت دنیا به علت استعمال دخانیات از بین بروند كه بیش از نیمی از این افراد را كودكان و نوجوانان تشكیل می‌دهند.همچنین كارشناسان پیش بینی كرده اند، تا سال، ۲۰۳۰ دخانیات با قربانی كردن ۱۰۰ میلیون نفر در سال بیش از كل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های سل، وبا ،سرطان و ... جان افراد را بگیرد كه حدود ۷۰ درصد این افراد در كشورهای در حال توسعه هستند. در ایران نیز مرگ‌های ناشی از مصرف دخانیات جان ۵۰هزار نفر را در سال می‌گیرد و پیش بینی می‌شود طی ۲۰ سال آینده این آمار به ۲۰۰هزار نفر در سال افزایش یابد و میلیون‌ها دلار ضرر اقتصادی در پی داشته باشد.علاوه بر این نیروی انسانی كارآمد و فعال، خود یكی از مهمترین عوامل توسعه است كه مصرف بی رویه دخانیات و نیز شیوع آن در میان جوانان و نوجوانان به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌های انسانی هرجامعه سبب تخریب نیروی انسانی می‌شود.شاید استفاده یا عدم استفاده ازسیگار امری شخصی محسوب شود، اما فراگیری این پدیده در حدی كه صدمات جبران ناپذیری به نیروی انسانی فعال جامعه و محیط زیست همگانی وارد كند، باید مورد كنترل و اعمال نظر مسؤولان در بخش‌های مختلف قانونگذاری، اجرایی و قضایی قرار گیرد.

یك كارشناس اجتماعی در این خصوص گفت: ضرورت برخورد با این معضل به ویژه با توجه به این حقیقت تلخ كه سیگار كشیدن در بسیاری از موارد سبب ایجاد برخی از بیماری‌های مهم و كجروی‌های اجتماعی مانند اعتیاد می‌شود، بیش از پیش روشن است.بر اساس آمار موجود سالانه ۵۴ میلیارد نخ سیگار در كشور استعمال می‌شود



هگمتانهhttp://hegmataneh.org



*****************************



3 اشتباه رايج درباره ترك سيگار



1-برخي مي‌گويند من سيگاري نمي‌شوم؛ چون تفنني سيگار مي‌كشم و هر وقت خودم بخواهم، مي‌توانم آن را كنار بگذارم. اشتباه مي‌كنيد! قضيه به اين سادگي‌ها نيست. آمارها نشان مي‌دهد از هر 10 نفري كه همين امروز سيگار را مي‌گذارند روي لب‌هايشان و شروع مي‌كنند به پُك زدن‌هاي هوسي و تفنني، لااقل 4 نفرشان سيگاري‌هاي قهاري مي‌شوند كه تا آخر عمرشان به سمت و سوي ترك سيگار نمي‌روند.



2-بعضي‌ها تصور مي‌كنند بهترين روش ترك سيگار اين است كه هر روز، يك نخ كمتر از ديروز بكشيم تا روزي برسد كه فقط يك نخ بكشيم و فردايش سيگار را براي هميشه بگذاريم كنار.



بالاخره اين هم روشي است اما قطعا بهترين روش، اين نيست. بر مبناي آمارها و شواهد موجود، بيش از 80 درصد از سيگاري‌هايي كه بالاخره موفق مي‌شوند سيگار كشيدن را براي هميشه ترك كنند، از روش «قطع ناگهاني» استفاده مي‌كنند.



در اين روش، شما بايد از يك روز به طور كاملا ناگهاني شروع ‌كنيد به سيگار نكشيدن و اين كار را براي هميشه ادامه دهيد. با اين وجود، سيگاري‌هاي افراطي و آنهايي كه شديدا به نيكوتين وابسته شده‌اند،‌ مي‌توانند از برنامه‌هاي منسجم‌تري نيز براي ترك سيگار استفاده كنند: خودياري، مشاوره پزشكي، دارودرماني، آموزش‌هاي رفتاري و گروه‌درماني.



3- برخي مي‌گويند من فقط روزي يكي دو نخ سيگار مي‌كشم. هنوز به سيگار معتاد نشده‌ام كه بخواهم آن را ترك كنم!

اعتياد به سيگار از نظر سازمان جهاني بهداشت، دو تعريف كاملا مشخص دارد. تعريف اولش اين است:‌ «هر كسي كه تا اين لحظه از عمرش 100 نخ سيگار كشيده باشد، ‌به سيگار اعتياد پيدا كرده است.» و تعريف دوم هم مي‌گويد: «هر كسي كه در طول يك هفته لااقل 6 نخ سيگار بكشد، ‌به سيگار معتاد شده است.»



يعني شما حتي اگر روزي يك نخ سيگار بكشيد، باز هم يك معتاد به سيگار محسوب مي‌شويد و اين در حالي است كه تاكنون 4560 ماده سمي و 60 ماده سرطان‌زا در سيگار شناسايي شده و طبق آخرين آمارهاي سازمان جهاني بهداشت، لااقل 40 درصد از مرگ و ميرهاي قلبي و 5/12 درصد از كل مرگ و ميرهاي جهان، زير سر همين سيگار است.



به طور متوسط در هر 10 ثانيه يك نفر به علت مصرف سيگار در گوشه‌اي از دنيا جان خود را از دست مي‌دهد و پيش‌‌بيني مي‌شود كه تا سال 2025 نيز رقم مرگ و مير سالانه سيگاري‌ها به 10 ميليون برسد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قبلیلثیلثقلقثلقلفلل